post@kjose4h.no

Årsberetning 2015

Nå er enda et 4H-år snart forbi, og som alle andre år startet vi dette 4H-året med grøtmøte med prosjektvalg 9. desember på Eikvang. Prosjekter av alle slag ble valgt, og de heldige finnerne av mandlene i grøten og vinneren av hver sin marsipangris ble Theodor og Vetle. Møtet ble avsluttet med 4H-løftet og gnisten.

Da vi omsider hadde kommet oss inn i 2015, var det tid for foreldremøte. Her ble det gjort opp status av regnskap for 2014, budsjettet for 2015 ble lagt frem, og det samme gjorde årsplanen. Styret og klubbrådgivere hadde gjort en grundig jobb, så foreldrene hadde lite spørsmål og innvendinger. Selvfølgelig ble møtet avsluttet med 4H-løftet og gnisten.

I februar var det endelig klart for vår årlige Gautefall-tur, og 22 medlemmer + ledere var klare for en helg med fart og spenning. Som tidligere år bodde vi i leiligheter, og da vi ankom disse fredag kveld, var det bare å sette i gang med å innlosjere seg på rommene, før det var hamburgere som stod på menyen. Det som var igjen av kvelden ble for det meste brukt til TV-titting og klargjøring av utstyr til morgendagen, for alle var gira på å være opplagte til lørdagen.

Alle kom seg opp nokså tidlig lørdag morgen, og da var det bare å hive i seg frokost før alle kledde på seg varme klær til å stå i bakken. Da bakkene åpnet stod vi klare for å få med oss heiskort, og da var det bare å kjøre så mye man orket. Klokka 13:00 møttes alle sammen på rytterspranget for lunsj, men da man var forsynt kunne man kaste seg rundt å begynne å kjøre igjen. Etter noen timer begynte de fleste å si seg fornøyd, og litt etter litt trakk medlemmene tilbake til leilighetene. Taco ble etter hvert spist, og som vanlig var det noen felles aktiviteter. Da disse var unnagjort kunne man gjøre hva man ville, men mange var nokså trøtte etter en aktiv dag, og tok kvelden ikke så alt for seint.

Søndag fikk vi sove litt lenger, før frokosten skulle inntas og pakking og vasking skulle starte. Dette gikk unna i en fei, og da klokka slo 13:30 kjørte bussen fra Gautefall. Etter et lite stopp på veien tilbake, var vi trygt på plass på parkeringa ved kirka, hvor foreldre stod og venta.

Tirsdag 14. april var Eikvang og balløkka byttet ut med bowlinghallen, og alle fikk vise hva de var gode for med bowlingkula godt plassert i hånda. Da alle hadde spilt opp sine runder, ventet pizza og brus inne i restauranten.

8-9. mai markerte vi 4H-dagen med overnatting i Skjellvika, innerst på Eikenes. På kvelden grilla vi, spilte kubbespill, slåball og hadde bål, og ikke minst slo vi opp lavvo og telt, noe jeg tror de aller fleste var glade for. Etter en iskald natt, synes i hvert fall jeg, kunne ikke morgenen komme fort nok. Vi spiste frokost og hadde noen konkurranser før medlemmene ble hentet i 11-tida.

12. mai møtte medlemmene opp på parkeringa ved balløkka for å bli delt inn i grupper. Hver gruppe fikk sin strekning å plukke søppel langs, og med god innsats gikk det veldig bra. Som de pizzaglade menneskene vi er, ventet pizza på oss når alle hadde kommet i mål. Som en ekstra overraskelse hadde Hedda og Stine laget sveler til oss, og de smakte veldig godt. Møtet avsluttet vi på originalt vis, men 4H-løftet og gnisten.

9. juni nærmet for alvor sommerferien seg, og medlemmene møtte opp på balløkka for et siste møte for ferien startet. Her ble det grillet, spilt volleyball og fotball, og det ble også gitt informasjon angående sommerens leirer. Møtet ble såklart avsluttet med 4H-løftet og gnisten.

7. august var Kjose 4Hs ferie over, og 22 medlemmer møtte opp i Sandvika, klare for adgang med sjekta til Ø’gårn. Da vi kom fram, satte alle i gang med å sette opp telt og lavvoer, før de som ville badet. Grillen ble etter hvert fyrt opp, og folk stod i kø for å få grillet maten sin. Kvelden gikk fort, med kortspill, prat, bål i bålpanne og kveldsbading.
Lørdag morgen våknet vi utrolig nok opp til en sommerdag av de sjeldne, og vi fikk alle spise frokost med sola steikende enten i ryggen eller ansiktet. Formiddagen ble selvfølgelig brukt til soling og bading, men også samarbeidsoppgaver. Ballonglek, terningstafett, popstjerne, livvakt og ikke minst volleyballturnering. Utfordringene var mange, men med lunsj og pauser ble alle aktivitetene fullført med stil. Timene gikk, og de aller fleste benyttet sjansen til å få seg litt brunfarge og bading, mens andre hadde tatt med seg fiskeutstyr og stod timevis plassert på brygga i håp om å få napp. Da kvelden nærmer seg ble grillene fyrt opp igjen, og resten av kvelden ble brukt til kortspill, bålhygge, mer prat og forfriskende kveldsbad.

Søndag morgen våknet vi opp til overskyet vær, men hva skulle vi vel forvente, vi var jo tross alt på Ø’gårn. På grunn av været, bestemte vi oss for å fra hjem litt tidlig, så etter frokost startet nedpakking og søppelrydding med en gang. Før vi forlot plassen, skrev alle under i hyttaboka, og sa takk for turen med 4H-løftet og gnisten.
Tirsdag 8. september hadde vi kommet så langt i 4H-året at prosjektene skulle presenteres. Vi fikk høre om flere spennende prosjekter, og hvordan de har utviklet seg gjennom året og endt opp, kan dere se på utstillingene nede i pausen.
I oktober og november har alle møter gått med til øving til høstfesten. Vi har øvd hver uke, og vi har også vært et døgn her på Eikvang hvor mye av tiden også gikk med til øving. Gårsdagen gikk med til tilrigging av lokalet, og med god innsats fra både seniorer, foreldre og klubbrådgivere ble vi ferdig i løpet av kort tid.

I løpet av året har vi også fått bygget om en gammel campingvogn til en praktisk lagervogn.

I år har vi hatt totalt 16 klubbmøter, 11 styremøter og vi har vært totalt 24 medlemmer.
Styret har bestått av Anton August som leder, Synne som nestleder, Anne Marit som sekretær, Alexander som kasserer, Vetle som styremedlem A og Helene som styremedlem B.

I tillegg er vi så heldige at vi har mange klubbrådgivere som alltid stiller opp, og i år har disse vært Ivar-André, Hans Georg, Alexander, Petter og Sindre. Tor Olav har vært alumnrepresentant.
Helt til slutt vil jeg takke alle foreldre som har hjulpet oss i løpet av året, da spesielt foreldrerådet, som har bestått av Hege og Roger, Øyvind og Kristin og Inger Birgitte og Øystein.

God fornøyelse!